نمایشگاه حضوری کتاب باعث انرژی مضاعف ما ناشران شد

خبرگزاری مهر:

محمد حقی مدیر انتشارات کتابستان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بعد از دو سال تعطیلی گفت: کرونا بخشی از زندگی ما را مجازی کرد. تجربه نشان داده که فضای مجازی فضای دقیقی برای ارائه مفاهیمی که در ذهن ما هستند، نیست. در فضای مجازی نه حرف خوب را می‌شود به درستی منتقل کرد، نه حرف بد را. نمایشگاه توفیقی شد که ما ناشران بعد از ۳ سال که دوباره مخاطب را ببینیم بازخورد بگیریم و بین ما ارتباط برقرار شود. اینها فضای خوبی را برای ما ایجاد کرد.

این فعال حوزه کتاب گفت: نمایشگاه برای ما فعالان حوزه کتاب انرژی مضاعف درست می‌کند. ما وقتی مخاطبان را رودررو می‌بینیم و نتیجه کاری را که انجام داده‌ایم از نزدیک می‌بینیم، امیدوار می‌شویم.

حقی ادامه داد: من احساس می‌کنم نمایشگاه امسال در مقایسه با دوره‌های قبل با استقبال کمتری روبرو شد که این دو دلیل دارد. اول اینکه سایه کرونا هنوز روی سر ما است. ترس و نگرانی هنوز با مردم است من هنوز نمی‌توانم فرزند خودم رو به نمایشگاه بیاورم. دوم اینکه خود نمایشگاه مجازی در کنار این نمایشگاه بخشی از جمعیتی که از شهرهای دیگر می‌آمدند را کاهش داده و تراکنش مالی هم بین فضای نمایشگاه و فروش مجازی تقسیم شده است. این دو عامل در کاهش جمعیت نمایشگاه مؤثر بوده است.

مدیر انتشارات کتابستان تاکید گفت: در مجموع ناشرانی که در دوره کرونا فعالیت خود را توسعه دادند نتیجه این کار خود را می‌بینند و آن‌ها که انتشار کتاب را کاهش دادند حالا استقبال کمی از آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ناشرانی چون به نشر گفت: معتقدم که انتشارات به نشر در پنج سال اخیر پیشرفت قابل قبولی در حوزه تولید و عرضه کتاب داشته است. یک دوره در به نشر ما کتاب‌هایی را می‌دیدم که منطق اتصالش با آستان قدس رضوی مشخص نبود. اما حالا به صورت منسجم در حوزه‌های مشخص پیش می‌رود. این انتشارات در این سال‌ها بیشتر خود را به این زیر عنوان نزدیک کرده است. در حوزه کودک و نوجوان می‌توان به نشر را جز سه ناشر برتر کودک و نوجوان دانست. در حالی که دیگر ناشران در این حوزه ترجمه کار می‌کنند، اما به نشر بیشتر در این حوزه تألیف می‌کند و این خیلی خوب است. از نظر کتاب سازی هم محصولات به نشر خیلی خوب است. من حوزه کودک و نوجوان به نشر را یک سروگردن از دیگر حوزه‌هایی که کار می‌کند بالاتر می‌بینم.

وی تاکید کرد: تولیدات به نشر در حوزه دینی و آئینی هم قابل توجه و قابل لمس است و تولیدات این ناشر تولیدات متناسب با ذائقه مخاطب است. تیراژ بالای کتاب‌های و جوایزی که در این سال‌ها برده تأییدی بر این ادعا است.

حقی گفت: پیشنهاد من به ناشری مثل به نشر این است که روی تبلیغات خود تمرکز بیشتری کند چون تولید بخشی از مسیر یک کتاب است و ترویج کتاب هم اهمیت زیادی دارد. اگر این ناشر بتواند بخش ترویج را منسجم کند. فروشگاه‌های به نشر یکی از مزیت‌های این ناشر در مقایسه با دیگران است. باید طوری برنامه‌ریزی کند و بگوید من هیچ فروشگاهی ندارم و فقط یک ناشر است و آنجاست که باعث پیشرفت در فروش اتفاق می‌افتد. که تحقق این موضوع با تبلیغ ممکن است.

https://dailybulletin.ir/20/05/2022/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d8%b9%d8%ab-%d8%a7%d9%86%d8%b1%da%98%db%8c-%d9%85%d8%b6%d8%a7%d8%b9%d9%81-%d9%85/